Laget rundt barn og unge

Stiftelsen IMTEC inviterer til deltakelse i utviklingsarbeid:  «Laget rundt barn og unge»

Det er nylig iverksatt en rekke reformer i oppvekstsektoren. Disse har felles mål om å styrke interaksjonen mellom barn, unge og ansatte, samt at ansatte i skoler og barnehager gis myndighet til å utvikle praksis gjennom at det bygges gode komplementerende og støttende lag rundt barn og unges læring og utvikling. Dette involverer derfor hele oppvekstsektoren og samtlige støttesystemer i fylker og kommuner.  

En god implementering av reformene krever involvering fra politikere, administrasjon og tillitsvalgte. Implementeringen må ledes.  

Vi har i vårt samfunn en del utfordringer vi må makte å løse bedre: 

Flere fylker og kommuner har de seneste årene hatt nedgang i resultatene på elevundersøkelsen. Flere elever opplever nå utenforskap, mobbing, utrygghet og usikkerhet. En større andel elever har de siste årene hatt en reduksjon i utvikling av faglige ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag.  Antall meldte saker til Statsforvalter (tidligere opplæringslov § 9a) har de siste årene steget markant.  

At fylker og kommuner lykkes med det igangsatte reformarbeidet er avgjørende for å fremme unges inkludering og mestring i samfunnet.  

IMTEC skreddersyr sammen med oppdragsgiver (kommuner og fylkeskommuner) utviklingsarbeid der målet er å implementere reformene på en måte som setter spor i praksis. 

IMTEC vektlegger at utviklingsarbeidet må skje med involvering fra den enkelte kommune/fylkeskommune, og at en sammen må utarbeide en analyse over nå-situasjonen. En fastsetter hva som skal foredles, forbedres og fornyes.  

Videre er IMTEC opptatt av at implementering av nasjonale former er en prosess og ikke en enkeltstående hendelse. Prosessene skal gi muligheter for læring for dem som deltar, og sikre faglig assistanse underveis. Det skal være bred involvering fra barn, unge, ansatte og foresatte, og prosessene skal knyttes til de realitetene som gjelder lokalt. Reformene skal inngår i en helhetlig forståelse og sees i sammenheng (inkrementell endring) og tverrfaglighet skal ivaretas.  

Utviklingsarbeidet vektlegger kapasitetsbygging og organisasjonslæring for å styrke gjennomføringskapasiteten. Målet er å lære av praktiske erfaringer gjennom å bygge opp en praksis som stadig prøves, vurderes og utvikles. Det handler om at de personene som skal leve med konsekvensene av reformene blir reflekterte praktikere. 

Er detteutviklingsarbeidet av interesse for din kommune eller fylkeskommune – les her
 


Kontaktinformasjon:

Fagforbundet, Leder omstillingsenheten Bjørn Pettersen
Mail: bpe@fagforbundet.no 
Tlf.: 414 70 525


Stiftelsen IMTEC, Seniorrådgiver Vigdis Vikne
Mail: vikne@imtec.no
Tlf.: 990 25 354