Er det tydelig hva lederteamet skal oppnå?

Forestill deg følgende: Du sitter i ledermøtet med kaffekoppen i hånden, agendaen foran deg – og så lander det store spørsmålet midt på bordet: Hva er egentlig formålet med denne ledergruppen? 

Stillheten som følger, sier ofte mer enn ordene som kommer etter. For selv om dere møtes jevnlig, snakker om viktige saker og tar beslutninger, er det ikke sikkert at dere har snakket sammen om selve kjernen: Hvorfor finnes vi som ledergruppe, og hva er det vi skal utrette – sammen? 


Enighet er ikke alltid en selvfølge 

I vårt arbeid med ledergrupper i oppvekstsektoren, ser vi det gang på gang: Mange lederteam har aldri tatt seg tid til å snakke om sitt felles formål. Når vi spør, kommer det ofte ulike svar – og plutselig oppdager lederne at de ikke er så samstemte som de trodde. Det er som om alle trodde de var på samme vei, men innser at de har tatt litt forskjellige avkjøringer på veien. 

Det er ikke bare en akademisk øvelse. Et tydelig, felles formål er limet som holder gruppen sammen, som hjelper dere å prioritere rett saker, og som sørger for at dere ikke bruker tid på ting som kunne vært løst på andre måter og i andre fora.  

 

Presset øker – men har ledergruppen hengt med? 

Vi vet at hverdagen som leder i oppvekstsektoren er krevende. Økt krav til kvalitet og forvaltning har ikke kommet sammen med økte ledelsesressurser. Når rammer og forventninger strammes til, stiller det krav til at ledergruppen må fungere som en velsmurt motor – ikke en tilfeldig samling biler som kjører i hver sin retning. 

Vi sier ofte at «trappevasken starter på toppen». Det betyr at samspillet og kulturen i ledergruppen preger hele organisasjonen. En velfungerende ledergruppe smitter positivt nedover i systemet. En uklar ledergruppe… vel, du skjønner. 

 

Hvem sine apekatter er det? 

Mange ledere i oppvekstsektoren har vært lærere – og hjertet banker fortsatt for elevene og de ansatte. Men det kan fort føre til at de gjør jobber som andre burde gjort selv. 

Kjenner du igjen dette? En lærer spør om hjelp. Du svarer raskt ja, fordi du har det travelt og det går fortere å si ja til å løse problemet for læreren enn å støtte og veilede.  Snilt, ja. Smart? Ikke alltid. 

Plutselig sitter lederne med en uforholdsmessig mengde oppgaver som medarbeiderne kunne løst selv. Og de ansatte? Ja, de mister muligheten til å vokse og utvikle seg. Sagt med et glimt i øyet: Apekatten hopper fra skuldrene til medarbeideren og lander rett på lederen. Og vips, sitter lederen der med en hel jungel på kontoret! 

  1.  

En effektiv ledergruppe leverer på tre nivåer 

  • Merverdi for organisasjonen – Tar dere tak i de sakene bare dere kan løse? 
  • Merverdi for gruppen – Blir dere faktisk bedre sammen enn hver for dere? 
  • Merverdi for individene – Gir det mening og utvikling å være en del av gruppa? 

For å lykkes med dette, må noen forutsetninger være på plass: 

  • Et klart og omforent formål 
  • At dere behandler de riktige sakene 
  • At det er rom for å fylle ulike roller i teamet 

Og ikke minst:  

  • At dere har vilje til å utvikle dere sammen, også når det gnistrer litt i meningsutvekslingen. 

Neste gang dere samles i ledermøtet, legg gjerne agendaen litt til side. Still dere spørsmålet: Hva er formålet med akkurat vår ledergruppe – og er vi enige om det? Det kan være starten på et nytt nivå av samarbeid. Og kanskje – bare kanskje – gjør det både hverdagen og resultatene litt bedre. 

Les gjerne mer om ledergruppeutvikling med støtte fra IMTEC: https://imtec.no/vare-tjenester/ledergruppeutvikling

 

Skrevet av: Vigdis Nordahl Hansen og Lise Merete Austvik i samarbeid med ChatGPT

Sist oppdatert: 06.05.25

 


Litteratur: 

Bang, H.&Midelfart, T.N. (2019). Effektive ledergrupper. Gyldendal

Slinning, E. (2017). Ledergruppen. Fra meg og mitt til vi og vårt. Kommuneforlaget.