1 + 1 + 1 = 4

Jeg har gjennom dette skoleåret jobbet med ei ledergruppe på en skole. Ved første møte i august 2023 uttrykte ledergruppa en klar visjon; Vi er en gruppe, men ønsker å erfare at vi er et team!

Gjennom veiledningsøkter kom det tydelig fram at et team for ledergruppa betydde en høyere grad av samstemt ledelse. Beslutninger for skolen skulle være tuftet på god innsikt i sakene, drøfting av mulighetsrommene og grundige risikovurderinger. Det var heller ikke alltid nødvendig å fatte raske beslutninger – men tillate å bruke god tid og få på plass mer kunnskapskapsbaserte beslutninger.

Ledergruppa jeg jobbet med bestod av rektor, en inspektør og en SFO leder. De hadde etablert en klar ansvarsdeling, med relativt høye skott mellom hverandre. Vi stilte oss spørsmålet; hvilke kjennetegn kan dere enes om for å definere dere selv som et team? Det kom raskt en erkjennelse av ensomhet knyttet til egne ansvarsområder.

Sårbarheten i denne ledermodellen ble åpenlyst for alle da SFO-lederen plutselig ble sykemeldt – ikke for noen dager, men for uker og måneder. Først gjorde den gjenværende ledergruppa en strategisk beslutning om hvem som skulle overta SFO leders ansvarsområder, og dernest en vurdering av hva som haster og hva som kan vente.

I denne prosessen, uttrykte rektor; hva om vi kan finne en jobbestruktur der vi kan oppleve et tospann? En med hovedansvar og en som medløper. Dette ble starten på en lang og verdifull arbeidsprosess, der alle lederoppgaver ble organisert etter dette grunnprinsippet. Da SFO lederen kom tilbake etter endt sykemelding, uttrykte han spontant; dette er jo en genial måte å sørge for kontinuitet i ledelse av skolen uavhengig av private eller jobbmessige forstyrrelser.

I arbeid med denne skolen, forsøkte jeg å oversette til skolens ledergruppe, de seks kjennetegnene på effektive ledergrupper som Bang og Midelfart (2023) beskriver. Forfatterne tilkjennegir seks kjennetegn. For meg var det særlig viktig å rette oppmerksomheten på det sjette kjennetegnet; skape trygge og kompetente ledere. Gjennom deres drøftinger, og inntreden av ulike og ikke- planlagte avbrudd, vokste det fram en modell for kontinuitet i lederutøvelsen uavhengig av forstyrrelser. Det ble vinn, vinn for denne skolen.

Da ledergruppa denne våren oppsummerte vinterens arbeid, var det en av lederne som uttrykte det omtrent slik; når vi jobber på denne måten er det som jeg opplever en tilførsel av en ekstra person i ledergruppa; er det dette som betyr å være et lederteam?

På blikkene rundt bordet kunne jeg lese en omforent forståelse av hva et lederteam betydde for denne skolen.

 

Skrevet av: Baard J. Johannessen
Sist oppdater: 19.06.25
 


Litteratur:

Bang, H. & Midelfart, T.N. (2023). Effektive ledergrupper (2.utg). Gyldendal