Går skolemiljøsaker på tilliten løs? - del 2
Del 2: Fra avstand og mistillit til samarbeid og tillit
Samarbeidet mellom skole-hjem er en sentral faktor i skolemiljøsaker. Arbeidet med å gjenopprette et trygt og godt skolemiljø for elever som har opplevd krenkelser, kan være utfordrende. Selv om de aller fleste foresatte har tillit til skoleledelsen og ansatte, erfarer partene at det kan være krevende å få til en god samhandling i skolemiljøsaker. I skolemiljøsaker er tillit og samhandling viktig. Mangler dette, er det vanskelig å løse disse sakene.
I forskningen til Skutlaberg (2024) forteller rektorer om flere forhold som gjør samarbeidet mellom skole-hjem utfordrende. Partene kan ha ulike forståelser av hva saken handler om og hvem som inngår. Skolens grundige undersøkelser blir ikke alltid anerkjent som gyldige av foresatte. Noen foresatte har ferdige løsninger, med krav om spesifikke tiltak som ikke er forenlig med verken opplærings- eller arbeidsmiljølov.
Samarbeidsproblemer kan oppstå når foreldre og skole blir utfordret i dialogen om elevens skolemiljø. Foresatte er særlige sårbare i denne typen saker og situasjoner hvor eleven ikke har det bra. Da trenger vi å anerkjenne at vi er gjensidig avhengig av hverandre og viser evne til å ta hverandres perspektiv for å finne gode løsninger. Utforskning av egne og foresattes perspektiver, er ofte grunnlag for å finne gode løsninger.
I arbeidsmetoden «På tilliten løs» trener IMTEC skolens ansatte på perspektivbevegelighet. Vi tar utgangspunkt i en relevant sak som er utfordrende for skolen. Skolen mener at tiltakene som har vært satt inn burde vært tilstrekkelig, men foresatte ser ikke at deres barn har fått det bedre eller er tryggere. Kjernen i arbeidsmåten er rigget som rollespill. I rollespillet er det duket for møte mellom skole og foresatte. Her spilles alle rollene av ansatte. Gjennom rollespillet bidrar skolens øvrige ansatte aktivt inn ved å gi innspill eller overta lederrollen.
Arbeidsmåten gjør det tydelig hvor vanskelig dialogen mellom skole og hjem kan bli. Det illustrerer hvor krevende det er å ta foreldrenes perspektiver på alvor. Vi er ofte fastlåste i rollene våre og evnen til perspektivbevegelighet utfordres. Skolen er den profesjonelle aktøren i samarbeidet og har et særlig ansvar for tilrettelegging. Foresatte er ikke en homogen gruppe. Ulike foresatte kan kreve ulike samarbeidsstrategier.
Før en går inn i en utforskning sammen med foresatte (og elev) om tiltak, kan det være nødvendig at skolens ansatte drøfter hvilke tiltak som kan være relevante. Vår erfaring er at det lett kan bli slik at skolen enten tar et for stort ansvar for tiltakene eller at de skyver tiltakene ensidig over på foresatte og eleven. Her bør det være en balanse der alle parter tar et kollektivt ansvar for løse utfordringene.
Gjennom rollespillet utforsker deltakerne hvordan møtet kan legge til rette for at alle parter har og tar ansvar for å gjenopprette et trygt og godt skolemiljø.
«Jeg erfarte hvor viktig det er å være en trygg leder i en uforutsigbar og krevende samtale.»
(Informant i Styrerutdanningen, 2024)
IMTECs erfaring med arbeidsmåten «På tilliten løs» er at deltakerne opplever hvor vanskelig det kan være å bygge tillit. Deltakerne erfarer hvor viktig det er å ha tilstrekkelig kunnskap og informasjon og være forberedt før de går inn i et møte med foresatte. Videre peker de på betydningen av å være tydelige, ha forventninger og være lydhøre - ikke føre problemet tilbake til foresatte.
En av våre informanter sier: «Det er viktig å være nysgjerrig, stille spørsmål, undre seg og holde en åpen dialog». Mange skoleledere kjenner Robinsons (2014) «åpen-for-læring-samtaler» og nøkkelkomponentene. Vi finner at åpen-for-læring-samtalen kan være en modell, også i denne type saker. Nøkkelkomponentene i disse samtalene er:
- 1. Beskriv synspunktet til skolen uten å anta at det er sannheten
- 2. Beskriv hva synspunktet er basert på
- 3. Inviter foresatte til å komme med sine synspunkter
- 4. Omformuler deres synspunkt og sjekk om skolen har forstått det riktig
- 5. Legg merke til og sjekk viktige antakelser
- 6. Etabler et felles grunnlag
- 7. Lag en plan for å få til det partene ønsker
(Robinson, 2014, s. 47-48)
Les gjerne mer om «På tilliten løs»: På tilliten løs! (imtec.no)
Skrevet av: Baard Johannessen, Vigdis Nordahl Hansen og Lise Merete Austvik
Sist endret: 19.06.24
Litteratur:
Skutlaberg, K.B. (2023). Å være rektor i langvarige skolemiljøsaker – i samarbeid og sammenstøt med ulike aktører. Skolelederen, 02/2024, s. 30-34.
Skutlaberg, K. B. (2024). Å være rektor i arbeid med langvarige saker knyttet til elever psykososiale skolemiljø – mellom pedagogikk, etikk og juss [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/109965/PhD-Skutlaberg-2024.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Robinson, V. (2014). Elevsentrert skoleledelse. Cappelen Damm Akademisk.