Er samskaping nøkkelen?
Tenk deg at du kommer inn i en stor sal hvor det sitter hundrevis av mennesker i alle aldre. Det er et møte hvor 8 kommuner er representert, hvor deltakerne samskaper ved å visualisere og planlegge en ønsket fremtid. I workshops og samarbeidsmøter sitter lærere, skoleledere, elever, foreldre og politikere sammen og deler sine perspektiver og ideer om hvordan skolen, barnehagen og oppvekstmiljøet bør utvikle seg. De jobber i grupper for å skape konkrete visjoner – fremtidsbilder – av hvordan hverdagene kan se ut, med fokus på elevmedvirkning, trygghet og relevant læring. Alle får muligheten til å bidra, og gjennom samarbeidet opplever deltakerne at de har et felles eierskap til målene, noe som sikrer at alle føler seg inkludert i utviklingen.
Hvordan kan vi sørge for at alle barn og unge får en god oppvekst og utdanning som virkelig ruster dem for fremtiden? Dette er spørsmålet mange har stilt seg, og kommunene på Nordmøre har, sammen med gode hjelpere (blant annet IMTEC) funnet noen spennende svar! Ved å jobbe sammen på tvers av grenser, nivåer og roller har vi sett at samskaping kan gjøre en stor forskjell – og jeg skal nå fortelle deg hvorfor dette fungerer så godt, og hvordan det kan fungere enda bedre.
En av de viktigste tingene vi har lært, er at alle må trekke i samme retning for at vi skal oppnå gode resultater. Det vi kaller "den pedagogiske verdikjeden" handler om at politiske mål må bli til konkrete handlinger som faktisk gir en positiv forskjell for elevene – i klasserommet, i skolen, i barnehagen og i livet generelt. Ved å få politikere, skoleledere, lærere og elevene til å samarbeide, har vi klart å skape en felles forståelse for hvor vi skal, og hvorfor. Når alle involverte forstår målet, og er enige om hvordan vi kommer dit, blir det mye lettere å få til god læring.
Det kanskje aller viktigste vi gjør, er å samskape. Samskaping betyr at alle, enten de er lærere, elever, foreldre eller politikere, får være med på å forme løsninger. Ingen sitter alene på fasiten – i stedet bygger vi den sammen, bit for bit, ved å dele erfaringer og ideer. Dette skaper ikke bare bedre løsninger, men også eierskap: Når du har vært med på å forme en plan, bryr du deg også mer om at den faktisk blir gjennomført. Samskaping handler om å gi alle en stemme og få alle med på laget.
I Nordmøre har vi bygd et nettverk av nettverk. Hva betyr det, egentlig? Jo, det betyr at vi har satt sammen grupper og samarbeid som går på tvers av kommuner, roller og nivåer – sånn at alle de som jobber med oppvekst, enten det er barnehageansatte, lærere, skoleledere eller politikere, kan lære av hverandre. Dette gjør at vi kan møte de komplekse utfordringene sammen, i stedet for å stå alene. Nettverkene har blitt arenaer hvor vi kan dele, diskutere, og finne de beste løsningene sammen. Dette gir oss en stor styrke når vi skal sikre god oppvekst for alle barn og unge.
For at skolene skal kunne lykkes, må de ha støtte fra toppen. Kommunene har en viktig rolle når det gjelder å binde sammen politikk og praksis – det betyr at de må sørge for at målene som settes blir gjennomførbare i skolen og i barnehagen. Gjennom nettverkene har vi klart å gi god støtte til skolene, og når skoleledere får den hjelpen de trenger, kan de igjen støtte lærerne, som så kan gi barna den beste mulige hverdagen. Det handler om å sørge for at alle ledd i kjeden fungerer godt sammen.
Vi ønsker selvfølgelig å vite om det vi gjør faktisk fungerer! For å finne ut av det, har vi sett etter "spor av endring". Vi har blant annet snakket med de som er involvert, fulgt med på hvordan forholdene mellom lærere og elever utvikler seg, og målt tillit og samarbeid. Det vi har sett, er at når vi erstatter kontroll med tillit, skjer det gode ting. Relasjonene mellom lærere, ledere og elever blir sterkere, og det skaper en bedre læringskultur.
I barnehager og skoler har ledere endret måten de jobber på. Nå handler ledelse i større grad om å bygge gode relasjoner, knytte sammen mennesker og sikre at alle jobber mot de samme målene. Verdier som deltakelse, trygghet og læring blir omsatt i praksis hver dag. Det er disse verdiene som gjør at barn og unge får en god skolehverdag hvor de føler seg sett og hørt. Når ledere er tydelige, og verdiene reflekteres i alt de gjør, smitter det over på lærerne og barna.
Hva skal vi gjøre videre for å bygge på den gode utviklingen? Vi må fortsette å bygge nye nettverk når vi trenger det, sikre at ledelsen er stabil, og jobbe sammen for å skape en felles kultur. Det er viktig at vi alle – enten vi er lærere, elever eller politikere – fortsetter å samskape og bygge sammenhenger som gir mening. Vi vet at når alle får være med, og alle føler at de har en stemme, blir resultatene bedre for alle. Og til syvende og sist er det nettopp det vi vil: Skape gode rammer for læring og utvikling som gir barn og unge en god start i livet.
Det vi har lært på Nordmøre, er at fremtidens oppvekstmiljø bygges best når vi bygger den sammen. Gjennom samarbeid på tvers av roller og nivåer, ved å skape sterke nettverk og ved å bruke samskaping som vår viktigste metode, har vi klart å skape en praksis som er robust og klar for fremtidens utfordringer. Det er ingen tvil om at vi fortsatt har mye å lære, men med en åpen holdning og vilje til samarbeid, er vi godt på vei til å skape en skole som gir alle barn og unge muligheten til å lykkes.
Vil du lese mer om prosjektet "Sammen skaper vi fremtiden - region Nordmøre 20240"? Vi anbefaler boken i litteraturlista nedenfor.
Skrevet av: Marlen Faannessen
Sist oppdatert: 08.10.24
Litteratur:
Dons, C.F et al. (2024). Lederskap i oppvekstsektoren. Sammen skaper vi kapasitet for fremtiden. Kommuneforlaget.